Blog

01-12-2017

Blog 5: December…

En toen was het december. De tijd van Sinterklaas, Kerst en oud & nieuw. Voor de meesten een hele mooie warme tijd samen met familie en vrienden. Voor sommigen een moeilijke tijd omdat ze de mensen missen die hen zo dierbaar waren.

December is ook een tijd om terug te kijken naar het afgelopen jaar. Wat heb je gedaan, wat heb je bereikt, waar zou je willen verbeteren en wat zou je willen veranderen.

Mijn 2017 was een heel bijzonder jaar. In februari besprak ik met mijn oud leidinggevende het jaar 2016. Dat was een fantastisch jaar en ze waren heel blij met mij. Maar toen moest ik gaan aankondigen dat ik plannen had in een andere richting. In het opstarten van mijn eigen bedrijf. Ik had nooit kunnen verwachten dat er zo enthousiast op mijn plannen zou worden gereageerd. Ik werd aan alle kanten gestimuleerd en geholpen. Wat een warmte!

In mei was dan de ‘echte’ start van mijn ondernemerschap. Direct had ik al allerlei opdrachten. Leuke en minder leuke. Het doen van aquisitie, dat was helemaal nieuw voor mij. Jezelf ‘verkopen’, iets dat ik best lastig vind. Maar de kansen zijn voorbij gekomen. Ik heb mezelf en mijn meerwaarde kunnen laten zien. Ik heb in de afgelopen maanden veel nieuwe mensen ontmoet, hele leuke klussen mogen doen en 2018 ziet er ook heel goed uit.

Maar wat voor mij het allerbelangrijkste is, is de balans. De balans tussen werk en privé. Ook al is het soms druk met mijn bedrijf, je zult mij niet horen zeggen ‘jeetje wat heb ik het druk’. Nee als je mij vraagt heb je het druk zal ik zeggen ‘ik heb het lekker’. Want ik heb en voel vrijheid. Ik kan zelf bepalen wanneer ik werk, wat ik doe en wat ik niet wil doen. Ik kan ervoor kiezen om er voor mijn kinderen te zijn als ik dat wil en als dat nodig is. Ik geniet elke dag van de stap die ik heb genomen. 

Ik wil alle lieve mensen bedanken die veel voor me gedaan hebben om te komen waar ik nu ben.

Ik kijk ontzettend uit naar 2018!

 

11-09-2017

Blog 4: Wat doet een PA/VA eigenlijk?

Heb je in de vakantie ook tijd genomen om te reflecteren en te bedenken wat je nu anders wilt gaan doen? Meer tijd voor je gezin, meer tijd om te gaan sporten? Maar merk je nu al dat van deze voornemens niets terecht komt? Dit gaat niet veranderen. De enige die dit kan veranderen ben je zelf. Je tijd efficiënter indelen? Dan ga je alleen nog maar meer doen.

Wel eens gedacht aan een freelance Personal Assistant (PA) of een Virtual Assistant (VA)?

Dat is wat ik ben!

Dit is wat ik voor je kan doen:

  • Email lezen en beantwoorden
  • Email ordenen en opschonen
  • Agenda beheren, afspraken maken, bevestigingen sturen
  • Lunch/diner afspraken maken en restaurant reserveren
  • Vluchten en hotels boeken
  • Teksten redigeren
  • Archiveren
  • Deadlines bewaken en planningen maken
  • Kantoorartikelen e.d. bestellen
  • Kerstgeschenken regelen
  • Visitekaartjes verwerken en connecties maken via LinkedIn
  • Evenementen organiseren
  • Het verrichten van conciërge werkzaamheden

En er is nog veel meer mogelijk.

Het voordeel van het werken met een freelance PA/VA is dat deze zelfstandig ondernemer is en dus weet wat er bij het ondernemerschap komt kijken. Het voordeel voor de ondernemer is dat er geen extra kosten nodig zijn voor werkplek, laptop etc.

Denk je nu ‘dat is interessant’? Laten we dan eens een kop koffie drinken. Dan kunnen we samen kijken waar je behoefte aan hebt en wat ik voor je kan betekenen.

 

18-07-2017

Blog 3: Fijne vakantie

De vakantie gaat weer beginnen. Yes, we hebben weer tijd voor het gezin!

Maar is dat wel zo? Zit je hoofd toch niet een beetje bij je werk? Het kost zo’n vier dagen voordat je helemaal afgekickt bent van je werk. Maar wat doe je, neem je je telefoon overal mee naar toe? Lees je toch je e-mails? Dan schakel je niet af en ben je toch bezig met werk.

Mijn kinderen zeggen regelmatig tegen me ‘mama let eens even op, wil je alsjeblieft je telefoon even wegleggen’. Dan besef je hoeveel je eigenlijk met dat ‘stomme’ ding bezig bent. Is het niet voor werk, dan is het wel om even iemand een appje sturen of om je social media te checken. Alleen Facebook is niet meer genoeg. Nee, je moet ook Instagram, Twitter en LinkedIn checken en updaten.

Als je kinderen nou niet zeggen dat je je telefoon even weg moet leggen wat dan? Dan ben je nog veel meer met je telefoon bezig. Kijk eens om je heen naar andere mensen. Heb jij nog wel eens een gesprek met iemand op de camping of met iemand op een terras?

Wat wil je nou? Wil je tot rust komen in je vakantie en echt van je gezin genieten? Neem je telefoon dan niet overal mee naar toe. Kijk twee keer per dag even of er dringende zaken zijn. Maar schakel verder af. Voor je gezin maar ook voor jezelf. Je wilt toch zelf ook uitgerust terugkomen van vakantie?

Renard Personal Support wens je een hele fijne en rustige vakantie


 

05-05-2017

Blog 2: Perfectionisten

Wikipedia zegt over perfectionisten: Soms is perfectionisme een positieve eigenschap, omdat het de prestaties van iemand kan verhogen. In andere gevallen is perfectionisme hinderlijk, omdat het ervoor kan zorgen dat iemand overdreven verwachtingen van zichzelf heeft die hij niet waar kan maken. Een perfectionist kan zich ook schamen als hij niet aan zijn eigen verwachtingen kan voldoen en dit proberen te verbergen, wat kan leiden tot sociaal isolement, onderprestaties of zelfs een depressie.”

Heel vaak ben ik aan het denken hoe ik mensen het beste kan organiseren. Niet alleen mensen thuis maar zeker ook mensen in het bedrijfsleven. Van directieleden tot aan de ‘gewone’ werknemer. Mensen willen hun werk altijd zo goed mogelijk doen. Ik ook. Ben ik perfectionistisch? Nee.

Perfectionisten lijden vaak onder hun werk. Zij zijn nooit tevreden en kunnen slecht delegeren. Het is nooit goed genoeg. Een 8 is niet voldoende. Ze gaan voor de 10. Hierdoor ervaren zij een hele hoge werkdruk.

Onder de perfectionisten verwacht ik dan ook de grootste groep mensen met een burn out of burn out verschijnselen. Deze groep is moeilijk te organiseren. Daar zit voor mij een grote uitdaging.

Mijn advies en tip van de dag: wees ook blij met een 8. Dat is ruim voldoende.

 

22-04-2017

Blog 1: Ieder zijn chaos

Met de start van Renard Personal Support heb ik heel veel super positieve reacties ontvangen. Een enkeling (die mijn heel goed kent) zei: “jij professional organizer. Maar heb ik jou ook niet eens geholpen met ‘jouw chaos’?” Ja dat klopt. Ik ben ook niet perfect. Ik ben altijd heel goed geweest in het organiseren van anderen, maar zelf heb ik ook wel eens chaos ervaren. Maar wat wil je anders. 4 Dagen werken, twee kleine kinderen, 3 katten. Dan blijft je huis ook niet op orde. Als je onverwacht bij mij voor de deur staat denk ik ook “oh moet dat nu, speelgoed van de kinderen, ik moet nog stofzuigen, enz.” Iedereen ervaart wel eens stress en overziet de boel niet. Maar is het dan erg om iemand om hulp te vragen? Nee natuurlijk niet. En dat is wat ik doe: mensen helpen. Hoe fijn is het dat iemand met een frisse blik kritische vragen stelt over je spullen. Moet dat wel bewaard blijven en waarom? Uiteindelijk gaat het niet om hoe je huis eruit ziet en hoeveel spullen je hebt. Het gaat erom dat de stress en chaos uit je hoofd weg zijn.

Organiseren, organizer, professional, Mirjam Denneman Vos, Events, Evenement, feest, structuur, overzicht, Mirjam Denneman, professioneel, talent, Virtual PA, assistent, secretaresse